Bolesti zad – bolesti krční, hrudní, bederní páteře

Bolesti zad jsou jedním z civilizačních onemocnění. Jsou způsobeny nevhodnými pracovními a pohybovými stereotypy s přetížením klíčových struktur páteře, při kterých dochází ke vzniku bolesti pocházející v naprosté většině z přetížených svalů, úponů a blokád páteřních kloubů. Velmi významnou roli v rozvoji bolestí páteře hraje i nadměrná hybnost kloubů (hypermobilita) a také svalová nevyváženost mezi jednotlivými svalovými skupinami zádového a břišního svalstva a také svalů končetin.

Bolesti páteře dělíme na akutní a chronické, které trvají minimálně 2-3 měsíce. Akutní bolesti páteře vycházející z kloubů, šlach a svalů jsou tzv. nociceptivní a dobře reagují na analgetika a léčebnou rehabilitaci včetně manuálních a fyzikálních postupů. Velmi důležitá je následná fyzioterapie a škola zad, kdy je pacient zařazen do rehabilitačního programu, je zaškolen a zacvičen k provádění příslušných autoterapeutických technik, které mu umožní poznat rezervy v pohybovém systému, získat povědomí o správných návycích (vhodný stereotyp sedu a chůze). Prostřednictvím specifických technik na reflexním podkladě dochází i k zapojení opomíjených svalových skupin (bránice, břišní svalstvo, centrace kloubů), které výrazně zlepšují funkci stabilizace páteře.

U chronických bolestí páteře, zejména při vystřelování bolesti do končetin, je často příčinou poškození meziobratlové ploténky či její výhřez.

Publikace k bolestem zad

CO LÉČÍME